Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
17 april 2018

App-hulp bij agressieproblemen

De Waag heeft – met subsidie van KFZ - in samenwerking met app-bouwer Mediamoose de GRIP-app ontwikkelt. GRIP staat voor Goede Reactie is Preventie. Deze app is gemaakt voor mensen met agressieproblemen die te laat in de gaten hebben dat de spanning of boosheid te hoog oploopt.Zij zijn dan vaak onvoldoende in staat om zich te beheersen.

In de forensische ggz zien wij veel cliënten met agressieproblemen. Gesprekken in de behandelkamer kunnen dan onvoldoende zijn om hun stress en boosheid op tijd te signaleren en te hanteren. De GRIP-app biedt de mogelijkheid om in hun eigen omgeving (just in place) en in de situatie waarin zij stress of boosheid ervaren (just in time) te leren omgaan met spanningen en boosheid.

Dat doet de GRIP-app op twee manieren; in de eerste plaats door het signaleren en herkennen van spanning en boosheid en in de tweede plaats door het bieden van oefeningen of het spelen van een spelletje de spanning en boosheid te laten zakken.

De mate van stress wordt gemeten met een hartslagsensor die in een borstband of polsband zit. Ook het stemvolume wordt met de app gemeten. Dat gebeurt via de microfoon van de smartphone. De GRIP-app geeft een signaal af als bijvoorbeeld de stress of boosheid oploopt. De cliënt kan er voor kiezen om een ontspanningsoefening of een spelletje te doen of als er niets aan de hand is kan hij aangeven dat het oké is. Bijzonder van de GRIP-app is ook de time-out functionaliteit. Deze functie kan helemaal op maat worden ingericht, bijvoorbeeld door persoonlijke teksten of een foto op te nemen die de cliënt kunnen motiveren om zich te beheersen.

De behandelaar heeft de mogelijkheid om via het behandelarendashboard bij te houden wanneer er een signaal is gegeven en wat de cliënt daarmee heeft gedaan. Deze informatie kan in de behandelkamer besproken worden met de cliënt. Via het dashboard kan de behandelaar ook oefeningen beschikbaar maken die voor de cliënt het beste werken. Zo krijgt de cliënt op zijn smartphone een speciaal voor hem ingerichte GRIP-app. Om gebruik te kunnen maken van het dashboard is het nodig om bij Mediamoose een abonnement af te sluiten. Dit is aan te raden omdat de GRIP-app in combinatie kan worden gebruikt met de informatie over hoe cliënten zijn omgegaan met signalen van stress of boosheid. 

De GRIP-app is in twee pilots getest bij cliënten en behandelaren, beiden waren over het algemeen positief. Cliënten gaven onder andere aan dat de app helpt om zich meer bewust te worden van hun eigen stress en/of terugkerende situaties die stress oproepen en dat het structureel doen van oefeningen (circa 5 dagen) leidt tot een vermindering van oplopende spanningen. Behandelaren gaven onder andere aan dat de app cliënten helpt om zich bewuster te worden van stress, maar ook van andere lichamelijke prikkels zoals onrust, impulsiviteit en verschillende emoties en dat de app stimuleert tot het actief doen van oefeningen en het verminderen van chronische stress.

De GRIP-app is binnenkort beschikbaar in de App-Store voor gebruik op iPhones en wordt momenteel ontwikkeld voor Android-toestellen. Om de GRIP-app en het dashboard te kunnen gebruiken is geen training nodig. Ter ondersteuning van het gebruik van de GRIP-app zijn binnenkort de volgende documenten beschikbaar op de KFZ-website (www.kfz.nl):

•  Theoretische en technische handleiding

•  Gebruikershandleiding voor iOS smartphones

•  Implementatiemonitor

•  FactSheet

De GRIP-app wordt in de komende jaren bij de Waag onderzocht op effectiviteit. Het zou wenselijk zijn om de functionaliteiten van de GRIP-app uit te bouwen bijvoorbeeld met de mogelijkheid van een dagboekregistratie waarin cliënten de context kunnen beschrijven van hun oplopende spanning en boosheid. Het zou ook van meerwaarde zijn als cliënten - net zoals de behandelaar - een rapportage te zien krijgen over wanneer zij gestrest en boos waren en welke interventies wel en niet hielpen.

Voor meer informatie: neem contact op met projectleiders Joan van Horn (jvanhorn@dewaagnederland.nl) of Larissa Hoogsteder (LHoogsteder@dewaagnederland.nl).